Førsteinntrykk

Har du noen gang tenkt over hvilket førsteinntrykk andre mennesker får av deg når de treffer deg for første gang?

Er du imøtekommende med nye mennesker, f.eks nye mødre og fedre i klassen til barna? Nye naboer i gata?

Smiler du til mennesker du treffer på gata, eller på butikken?

Noen ganger smiler jeg til alle jeg møter. Og ofte får jeg et smil tilbake😄 Det smilet jeg gir kan «redde dagen» til vedkommende. Kanskje var det det lille smilet han/hun trengte akkurat da.

Har du tenkt over hva slags profilbilde du har på Facebook, eller hva du legger ut i sosiale medier?

Det er utrolig mange som sjekker Facebook-profilen for å få et inntrykk av hvem du er som person, f.eks dersom du skal på jobbintervju.

Da er det viktig med et godt førsteinntrykk.

Jeg likte så godt det sitatet som Petter Stordalen sa i en video på Instagram her en dag:

«You never get a second chance to make a good first impression».

Så sant 🙌🏻

Når du kommer inn i en resepsjon i et hotell, er det de menneskene bak skranken du møter aller først. De kan avgjøre om ditt hotellopphold får en bra start.

Det samme gjelder når du handler i en butikk. Dersom de ansatte ikke smiler, og ikke er imøtekommende, kan jeg gå rett ut, uten å kjøpe noe.

Og dersom jeg får god kundebehandling, kommer jeg igjen og igjen.

Det er så utrolig viktig å gi et godt førsteinntrykk. Og det koster så lite å gi et smil.

Jeg har to skilt hjemme, og på de står det så fint:

A smile is the prettiest thing you can wear

og…

Everyone SMILES the same language

Da jeg jobbet som lærling på en frisørsalong i Sandnes, var sjefen min utrolig streng på det med kundebehandling. Og jeg lærte utrolig mye av henne.

Det handlet om å gi det lille ekstra.

Blant annet måtte vi smile når vi tok telefonen. Prøv selv: Stemmen din er helt annerledes om du snakker med et smil, enn dersom du ikke smiler. Selv om personen i andre enden ikke ser deg, så merkes smilet på stemmen din.

Vi hadde heller ikke lov å ha en dårlig dag på jobben. Vi skulle være blide og imøtekommende med kundene uansett hva slags dag vi hadde.

Og så finnes det to typer mennesker…

Har du møtt mennesker som alltid klager? Som hver gang de åpner munnen, alltid klager og kritiserer andre? De snakker negativt om livet sitt, og om hvor grusomt alt er.

Det må jo være utrolig slitsomt å ha det sånn?

Og så er det slitsomt for andre å forholde seg til negative mennesker.

Og så har du de menneskene som alltid er glade og fornøyde. De som aldri ser problemene, men leter kun etter løsninger.

Jeg kan også klage, men prøver å være mest av sistnevnte.

Livet er så mye bedre med positive mennesker rundt oss. Og da må vi prøve å være det selv også.

Vi har alle et ansvar.

Positivitet smitter, og det gjør jammen meg negativitet også.

IskremMamma